Når man ikke ser bjelken i sitt eget øye

I debatten på NRK den 19 oktober, ble Sylvi Listhaug konfrontert av Sumaya Jirde Ali, en spaltist for Klassekampen og redaksjonsmedlem for tidsskriftet VOKS. Muslimen Ali var sterkt kritisk til oss som støtter Listhaug fordi hun mente at vi driver med ren hets mot henne og hennes like. Hun gav Listhaug skylden for dette og mente at hun hadde et ansvar ovenfor sine tilhengere.

Vel, frøken Ali: Jeg leste noen av kronikkene du har skrevet og opplever at du er en person som er svært egoistisk. Du sier i et intervju i Aftenposten i år at du lever kun for deg selv. Du innrømmer også åpent at du plukker ut kun det du liker i koranen og forholder deg til det.

Du er altså ingen muslim, men forvirret, sint og muligens litt sent ute med trassalderen din. I en alder av 19 år er man gjerne verdensmester, noe du demonstrerte til fulle i debatten med Listhaug.

Jeg vil som Listhaug si, at du såklart ikke skal utsettes for hets, trusler eller annen form for sjikane på grunn av dine meninger. På samme måte som alle de som er kritiske til deg og dine meninger heller ikke skal det. Jeg er kritisk til dine meninger, oppførsel og arrogante holdning ovenfor etniske nordmenn som har en patriotisk holdning til sitt eget lands kultur og tradisjon.

Er jeg dermed en som du føler at hetser deg?

Du sier at du går med voldsalarm hver dag. Har du opplevd at noen faktisk fysisk har truet deg?

Eller er dette et spill for galleriet?

Vet du noe om den hetsen som tilhengere av Listhaug eller kritikere av Islam og muslimsk innvandring til Norge får? Er du klar over at folk mister både jobb og blir fryst ut på skoler om de uttaler seg kritisk til Islam?

Jeg kunne vist deg noe av den hetsen og de truslene jeg har fått av dine likesinnede. Syns du at jeg også bør gå med voldsalarm på grunn av det, eller er trusler og grov sjikanering greit hvis det bare kommer fra de som tenker slik du gjør?

Du sa i debatten at flere politikere snakker og gir seg hen til premissene som Frp ofte legger frem, og da blir det en normalisering i bruken av hatprat. Hva da med alle moske gåere som deg selv, som gir seg hen til de premissene som radikale imamer legger frem. Blir det en normalisering av hva man da kan utsette en vantro for?

I bibelen leser vi Matteus 7:3-5: «Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til

Som et lite tips syns jeg du bør tenke over det utsagnet fra Jesu bergpreken.

Som Listhaug helt korrekt sa, så er det viktig i et moderne samfunn som det norske er, at alle debatterer på en saklig måte og at vi skal omtale hverandre med respekt.

Jeg tar avstand fra alle som hetser eller truer deg, om de er tilhengere av Listhaug eller ikke. Gjør du det samme med de som hetser og truer meg?

Du får lov til på NRK å si at politikere for ofte taler på vegne av minoritetskvinner i stedet for å tale med dem, og du kritiserte ministeren for å bruke minoritetskvinner i det politiske spillet. Du mener også Listhaug og Frps «retorikk og stemning» bidrar til å skape grobunn for hatkriminalitet.

Da må jeg få lov til å si her på min personlige blogg at du og dine alt for ofte taler på norske patrioters vegne, stempler og karakteriserer dem og bruker dem i agendaen dere har. Jeg må også få mene at Imamer og muslimers «retorikk og stemning» bidrar til å skape grobunn for hatkriminalitet.

Alt uten å bli kalt rasist, nazist, fascist, eller muslimhater.

Syns du ikke?

 

About the Author

John M Johansen

Jeg er født i Askim, oppvokst i Namdalen og bosatt i Asia.
Jeg er gift og har to barn og ett barnebarn.
Samfunnsengasjert og glad i mennesker.
Motstander av forskjellsbehandling og totalitære ideologier som Islam feks
Liker sol, sjø, fjell og lever livet mens jeg har det

22 Comments on "Når man ikke ser bjelken i sitt eget øye"

  1. Magnhild Grande | 20. oktober 2017 at 11:14 | Svar

    Veldig godt skrevet!
    Sant hvert eneste ord! Denne kvinnen kverulerer, og utviser ingen respekt for de menneskene som så raust her gitt henne og hennes familie muligheten til å få leve i ett land hvor alt er lagt til rette for ett godt liv; et liv i frihet! Skulle likt å visst grunnen til at hennes familie valgte å migrere fra Somalia!

  2. Anne Kari B Solstad | 20. oktober 2017 at 13:59 | Svar

    Meget bra skrevet ! Helt enig!

  3. Bård A. Havneraas | 20. oktober 2017 at 16:21 | Svar

    Du treffer blink så det holder! Spennende å se om hun, og de som står bak henne, vil tørre å svare deg.

  4. Hva med minioritetsgrupper i muslimske land ? Kommer de på TV og i media ?

  5. Dag Ove Johansen | 20. oktober 2017 at 18:41 | Svar

    Hva med bjelken i ditt eget øye? Hvor er analysen av kristendommens ugjerninger fra inkvisisjonen til korstoget fra Bush & Co sin side, kong Leopold i Kongo, Bosniakrigen, Hitlers 6 millioner drepte jøder, lsv.

  6. Hildur D Hellesvik | 20. oktober 2017 at 21:26 | Svar

    Meget sakelig og godt skrevet. Takk skal du ha

  7. Asle Runar Borgersen | 20. oktober 2017 at 23:25 | Svar

    Ali, hvor mange muslimer har blitt drept i Europa pga at de er muslimer. Eller hvor mage muslimer lever på skjult adresse eller med livvakter fordi de er muslimer…..? Kan du svare meg på dette?

  8. Asle Runar Borgersen | 20. oktober 2017 at 23:36 | Svar

    Dag Ove Johansen – jo kristendommen har sine svin på skogen. Men å blande Bush sammen med kristendommen er vel mildt sagt å være på viddene. Og korstogene som du nevner har jo sitt utspring i at muslimer hadde erobret den hellige byen Jerusalem, og da måtte de jages ut derfra. Igjen – muslimer startet. Kristendommen har vel forandret seg litt siden middelalderen, har det ikke? Har islam forandret seg siden Muhammeds tid…..? Ikke det, nei – og ei heller kan islam reformeres på samme måte som kristendommen, fordi koranen er angivelig et diktat fra allah – og man kan ikke forandre allahs befalinger. Bibelen derimot er skrevet av mennesker, og er ikke hugget i stein slik koranen er. Ei heller kan man forandre hadhitene, altså slik Muhammed levde, for Muhammed er jo perfekt i muslimers øyne, og da streber man heller å bli slik som ham. Og til slutt Dag Ove Johansen – kan DU komme med et eksempel på at muslimer har gitt etter i forhold til sin religion – og kommet oss andre i møte?

  9. meget god argumentasjon, saklig og logisk.

    stå på!

  10. Takk John M Johansen, den var bra skrevet.
    Dag Ove Johansen if it wasn`t for crusaders(Christianity) everybody in here including you would have been shouting Allah akber, worshing Allah and following sharia laws. Perhaps it is time to be proud of your grandparents and show a bit of respect to christianity which gave rise to the good fruits. Today on the other hand christians in the middle east are wiped out day by day and genocite is being commited family and children, going extinct such as Armenias by Turkey yet you asert that Bush was a Cruseder. Perhaps it is absence of crusaders that is the real issue.

  11. Very impressed by your words.

  12. Først tar du avstand fra hets rettet mot Jirde, for så å stille spørsmålstegn ved om truslene er reelle? Vurdering om en person skal få voldsarm er jo tatt av politiet, er politiet lurt her av Jirde?

    • Jeg kjenner jo ikke detaljene rundt hvorfor hun er utstyrt med voldsalarm. Det var jo en av gunnene til at jeg stiller spørsmål ved om hun har blitt utsatt for fysiske trusler. Har hun det, må de som står bak straffes strengt.
      Har hun imidlertid kun motatt skriftelige trusler og grov sjikane, slik veldig mange av oss som er kritiske til Islam også har, er en voldsalarm ikke bare et spill for galleriet, men grov forskjellsbehandling fra politiet sin side.

  13. Trond Arild Soligard | 21. oktober 2017 at 10:39 | Svar

    Glimrende! Spot on!

  14. Hadde jeg ikke kjent til detaljene, ville jeg ikke uttalt meg om det. Det er helt legitimt å være uenig i sak, men det blir ett sidespor å trekke inn i debatten insinuasjoner om Jirde er verdig beskyttelse. Hets, sjikane og trusler om vold er uansett ikke greit. Punktum.

    • Nå er det slik at artikkelen satte fokus på hets fra begge sider. Kan man gå utifra at du også mener at all hets er like ille uansett hvem den kommer fra og til hvem den er tiltenkt?

  15. Nettopp mitt poeng, det er uakseptabelt, uansett hvem avsender eller mottaker av hetsen er.

  16. Simen Midtfjord | 22. oktober 2017 at 11:41 | Svar

    Ja, og hva med vikingene for tusen år siden? Slå opp på «whataboutism»:

    https://rationalwiki.org/wiki/Whataboutism

  17. Det er dine ord, jeg syns hennes stemme er viktig. Men takk for chatten og at du tok deg tid til å svare.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


*

Hopp til verktøylinje